Bonnier Publications omstrukturer i Norge

Selskab nedlægges – magasiner og aktiviteter bevares

Et meget udfordret mediemarked betyder, at Bonnier Publications koncernen afvikler sit norske selskab Bonnier Media, men fortsætter sine aktiviteter med bl.a. at udgive markedsledende magasiner som Tara, Bo Bedre og Costume i Norge. Det vil ske i den såkaldte cross border-model, som Bonnier Publications i mange år med succes har benyttet til sine største magasiner i Norden.

– Vi har i de seneste år tabt omsætning, selv om vi har fastholdt vores markedsandele, så vores tilbagegang er et udtryk for de generelle forhold, der er i magasinbranchen i Norge og andre lande. Dermed er indtægterne fra vores magasiner og websites ikke tilstrækkeligt store til at kunne dække de omkostninger, der følger med at drive en selvstændig virksomhed, siger adm. direktør Jesper Buchvald, Bonnier Publications.

Bonnier Publications har vurderet flere alternativer og konkluderet, at den eneste løsning på langt sigt er en fundamental omlægning af annoncesalg og den redaktionelle produktionsproces for de norske magasiner og websites.

– Bonnier Publications har en særlig ekspertise i at producere og udgive magasiner over landegrænserne i Norden. Dermed har vi nogle gode forudsætninger for at fortsætte vores aktiviteter i Norge, men til væsentlig lavere omkostninger, så vi sikrer lønsomheden for vores brands og aktiviteter, siger Jesper Buchvald.

Omstruktureringen i Norge og afviklingen af Bonnier Media påvirker 52 medarbejdere i Oslo, som i dag er blevet informeret om, at deres stillinger nedlægges. Afviklingen forventes at være gennemført med udgangen af 2018. Adm. direktør i Bonnier Media AS, Trond Juliussen udtaler:

-Dette er en meget trist dag for alle hos Bonnier Media. Vi har arbejdet hårdt og leveret magasiner og tilhørende websites i høj kvalitet. Vi har i den sidste tid arbejdet hårdt med alternative løsninger, men det var desværre ikke nok. Jeg tror, at den model vi er landet på, fortsat vil sikre gode produkter for læsere og annoncører. Samtidig er det ekstremt vigtigt for mig nu at støtte alle de ansatte, så afviklingen sker i en ordentligt proces.

Trond Juliussen rammes selv af beslutningen og slutter, når selskabet er afviklet.

Den nye cross border-model indebærer bl.a., at der indgås aftaler med flere medarbejdere, som indtil nu har haft hovedansvar for de forskellige områder. Disse vil som redaktører af magasinerne sikre et godt miks af norsk indhold sammen med fælles indhold produceret i de forskellige lande, som titlerne udgives i. Dermed sikres den videre drift af magasinerne, annoncesalget og samarbejdet med influencerne. Bonnier Publications bruger allerede modellen i Norge på blandt andet BoligPluss, I Form, Illustreret Videnskab og Historie. Alle tre berørte magasiner har stærke positioner i Norge. Tara er det største 40+ magasin, Bo Bedre det næststørste boligmagasin, Costume det bedst sælgende modemagasin.

Bonnier Publications med hovedsæde i København anvender desuden cross border-modellen i Sverige, Finland og Holland, så det er et velkendt set-up, der nu skal bruges yderligere i Norge. Efter omstruktureringen vil Bonnier Publications udgive 12 magasiner i Norge, drive 16 websites samt have et samarbejde med nogle af Norges største influencere.

Bonnier Publications indgår i Nordens største mediekoncern Bonnier AB med hovedsæde i Stockholm.

Administrerende direktør Jesper Buchvald, tlf. 24 69 82 20
Viceadministrerende direktør Jens Henneberg, tlf. 40 55 79 93