Bonnier Publications øger tocifret overskudsgrad

Bonnier Publications opnåede et stærkt resultat i 2017. Fx blev overskudsgraden øget, selvom virksomheden opererer i et vanskeligt mediemarked. Omsætningen blev på 1.009 mio. kr., og overskuddet (EBITA) blev 125 mio. kr. Det svarer til en EBITA-margin på 12,4 %, og det er blandt de absolut bedste i branchen – også udenfor Norden.

– Vi er meget tilfredse med resultatet. Det er som forventet lavere end sidste år med hensyn til omsætning og resultat, men det er bl.a. lykkedes os at skaffe to cifret procentvækst på digitale indtægtsstrømme og reducere vores omkostninger, så vi har kunne fastholde et højt resultatniveau, siger administrerende direktør Jesper Buchvald. I 2016 var omsætningen 1.071 mio. kr. og overskuddet (EBITA) 130 mio. kr. svarende til en EBITA-margin på 12,2 %.

Bonnier Publications fokuserer på medier, der retter sig mod kundernes specialinteresserer med brands som Illustreret Videnskab, Bo Bedre, Historie og Gør Det Selv.

– Med vores tydeligt positionerede magasiner og web-platforme har vi nogle unikke muligheder. Vi leverer gennem vores magasiner indhold til vores kunder, som de ikke kan finde med tilsvarende dybde og kvalitet andre steder. Samtidig er vi gode til at koble målrettede forbrugere og annoncører sammen. Fx havde Bo Bedre i 2017 fremgang i annoncesalget, hvilket er enestående for et printmedie, siger Jesper Buchvald.

Evnen til at sætte kvalitetsindhold i spil på mange måder er et omdrejningspunkt for en dedikeret medievirksomhed som Bonnier Publications.

– Vi oplever i stigende grad, at vores evne til at producere kvalitetsindhold er en differentierede faktor. Derfor har vi fx øget aktiviteterne kraftigt i client publishing bureauet Benjamin Creative og etableret Benjamin Native Studio. Dermed kan vi også levere kreative løsninger, der giver stor effekt i samspillet med vores indhold. Samtidig tiltrækker vi nye abonnenter til vores magasiner ved også dér at arbejde med content marketing i salget, siger Jesper Buchvald.

I slutningen af året lancerede Bonnier Publications streamingtjenesten Docma med udvalgte dokumentarfilm kurateret af Illustreret Videnskab og Historie.

– Tjenesten er et eksempel på, at vi hele tiden arbejder med nye måder at tilgodese vores kunders nysgerrighed og behov for viden indenfor deres interesseområder. Det er også et eksempel på, hvordan vi arbejder med at få digitale forbrugerindtægter, siger Jesper Buchvald.

Jesper Buchvald, tlf. 24 69 82 20

I MDKK 2016 2017